Wychowawca: mgr Małgorzata Krupa
Nauczyciel uzupełniający: mgr Elżbieta Zmysłowska
Nauczyciel wspomagający: mgr Emilia Truszkowska
Pomoc nauczyciela: Magdalena Golec
,Powiedz mi, a zapomne,
pokaż-a zapamiętam,
|pozwól mi działać, a zrozumiem”
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje naturalna ciekawość otaczającym światem. Sposobom zaspokojenia zainteresowań dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym.
Rozwijają one umiejętność krytycznego myślenia i myślenia przyczynowo-skutecznego, porównywania i uogólniania. Przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych dziecka.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych dzieci zaplanowałyśmy do pracy w gr Zajączki projekt edukacyjny
,,Mali badacze-doświadczenia i eksperymenty”. Czas trwania XI 2020 – XI 2021r.
Wykonywane eksperymenty dały przedszkolakom okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki.
Głównym celem projektu było rozbudzenie ciekawości oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów.
W roku szkolnym 2020/2021 Grupa Zajączki realizowała Międzynarodowy Projekt Edukacyjny „ Piękna Nasza Polska Cała” . W ramach projektu dzieci brały udział w wielu działaniach , które miały na celu:
– kształtowanie szacunku dla własnego państwa oraz poczucia tożsamości narodowej,
– rozwijanie u dzieci zainteresowań symbolami narodowymi,
– poznanie historii, tradycji, architektury, przyrody swojego regionu (dostrzeganie piękna ojczystego miejsca)
– budzenie poczucia więzi z najbliższym otoczeniem – rodzina, przedszkole, miejscowość.
,,Pracą dzieci jest zabawa.
Dzieci uczą się poprzez wszystko, co robią”
Coralyn Hooper
Dnia 28.06.2021r. dzieci z grupy ZAJACZKI odwiedziły Centrum Nauki i Zabawy Eu-Geniusz, gdzie wspaniale się bawiły.
Były zabawy ruchowe i kreatywne warsztaty z robienia SLIMÓW oraz poczęstunek.
Sam proces wytwarzania masy plastycznej był dla nich bardzo zajmujący i atrakcyjny. Ważny był również sukces każdego przedszkolaka, który samodzielnie, własnymi rękami zrobił zabawkę do wielokrotnego wykorzystania według indywidualnych pomyslów.
Dzieci wróciły do przedszkola bogatsze o nowe doświadczenia, radosne.
W roku szkolnym 2020/21 dzieci z grupy ZAJĄCZKI realizowały Ogólnopolski Projekt Edukacyjny:
,,KREATYWNY PRZEDSZKOLAK
KREATYWNE DZIECKO”-III edycja
Głównym celem projektu jest kreatywne działanie przedszkolaków, uruchomienie ich twórczości, by potrafiły zrobić ,,coś z niczego”. Wykonując kolejne zadania dzieci rozwijały swoje umiejętności: planowanie pracy, logicznego myślenia, koncentracji i skupienia uwagi. Doskonaliły sprawności: manualną i ruchową. Uczyły się współpracy w grupie.
Od miesiąca października do maja dzieci wykonywały jedno zajęcie tematyczne w miesiącu.
,,Mama i Tata to świat nasz cały,
ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,
to dobre, czułe, pomocne ręce
i kochające najmocniej serce.
To są wyprawy do kraju baśni,
wakacje w górach, nad morzem, na wsi,
loty huśtawką, prawie do słońca
oraz cierpliwość co nie ma końca.
Kochana Mamo, Kochany Tato
dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,
że nas kochacie, że o nas dbacie
i wszystkie psoty nam wybaczacie”
Dzień Mamy i Taty wpisał się na honorowe miejsce w kalendarzu uroczystości przedszkolnych. W grupie Zajączki obchodzony był w tym roku 15 czerwca. W programie artystycznym dzieci wyraziły swoją miłość i wdzięczność dla Rodziców-pięknie recytowały wiersze, śpiewały piosenki, tańczyły. Na zakończenie przedszkolaki wręczyły Rodzicom upominki płynące z serca-samodzielnie wykonane róże. Były chwile radości, wzruszenia, ukradkiem ocierane łzy szczęścia. Rodzice nagrodzili swoje największe skarby ogromnymi brawami i zaprosili na słodki poczęstunek.
Dnia 7 czerwca odwiedził nas Pan Marcin Jóźwik prowadzący „Wędrującą filharmonię”. Przyjechał do nas z ciekawym programem muzycznym pt. ,,Kibicujemy fair – play”.Dzieci uważnie słuchały wykonywanych na trąbce i keyboardzie utworów oraz brały udział w zabawach ruchowych.
Euro 2021 wzbudza emocje nie tylko u dorosłych, przedszkolaki również kibicują Polakom. Wszyscy świetnie się bawili.
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat”- J. Korczak.
Międzynarodowy Dzień Dziecka to święto wszystkich dzieci, które jest obchodzone na całym świecie. Oczywiście sposób oraz data świętowania jest uwarunkowana tradycjami religijnymi i narodowymi danego regionu. Niemniej jednak pomimo różnic kulturowych, tego dnia w każdym miejscu na ziemi najważniejsze są… DZIECI!
W tym szczególnym dniu dla dzieci z Naszego Przedszkola zabawy zostały zorganizowane w ogrodzie przedszkolnym. Tam od rana czekała na nich Myszka Mini i Pippi Langstrumpf, które przygotowały dla dzieci dużo atrakcji, zawody sportowe, puszczanie dużych baniek mydlanych przy muzyce, malowanie farbami na folii jak również kredą na tarasie przedszkolnym. Była to okazja do zaprezentowania przez dzieci swojej sprawności fizycznej, a rywalizacja między dziećmi do respektowania sportowych zasad fair-play. Dzieci z wielkim zaangażowaniem wykonywały poszczególne konkurencje sportowe takie jak np.: wyścig ślimaków, rzut do celu, slalom z toczeniem piłki, bieg z przeszkodami. Na zakończenie zabawy każde dziecko otrzymało medal. To nie był koniec atrakcji…
Po zabawach w ogrodzie przedszkolnym dzieci zostały zaproszone na bajkę pt. „ Kopciuszek ‘’ i coś słodkiego.
Mamy nadzieję, że ten dzień nasze przedszkolaki zapamiętają, jako radosny i pełen wrażeń.
Zapraszamy do fotorelacji.
20 maja 2021 roku w Przedszkolu Miejskim Nr 4 w Lubartowie komisja konkursowa rozstrzygnęła konkurs plastyczny pt. „Sensoryczne Samogłoski”.
Celem przedsięwzięcia było rozwijanie wśród dzieci kreatywności, wyobraźni, zręczności i sprawności manualnej oraz stymulowanie zmysłów: wzroku, węchu, dotyku. Organizatorzy zachęcali do wykorzystania w tworzeniu prac różnorodnych materiałów takich jak: guziki, rzepy, pompony, wszelkiego rodzaju plecionki, sznurki, koraliki, itp. oraz trwałe materiały przyrodnicze jak np. skorupki z orzechów, nasiona czy patyki, surowców wtórnych (zakrętki, kapsle, foliowe woreczki, folie bombelkowe, itp., LICZYŁA SIĘ PRZEDE WSZYSTKIM KREATYWNOŚĆ!
[…]Dnia 27.04.2021r. dzieci z grupy ZAJĄCZKI i PSZCZÓŁKI odwiedzili pracownicy Nadleśnictwa Lubartów. Tematem spotkania było przybliżenie przedszkolakom w ciekawy sposób wiadomości na temat lasu i jego mieszkańców.
Dzieci dowiedziały się jakie zwierzęta występują w lasach w najbliższej i dalszej okolicy. Poznały ich wygląd, odcisk łapy i odgłosy wydawane przez omawiane zwierzęta. Rozpoznawały nazwę drzewa na podstawie fragmentów gałązki. Była ożywiona dyskusja o znaczeniu lasów dla ludzi i życia na Ziemi : są ,, fabryką tlenu”, chronią nas przed szkodliwym wpływem przemysłu, osłaniają glebę i wody, są ulubionym miejscem wypoczynku ludzi, stanowią ostoję dla tysięcy gatunków roślin i zwierząt. Z lasów pozyskujemy drewno i płody runa leśnego.
Dla utrwalenia przekazywanych treści , prowadzący zajęcia pracownicy Nadleśnictwa Lubartów zadawali zagadki, pytania.Wspólnie z dziećmi mówili wiersze o zwierzętach. Na zakończenie spotkań w poszczególnych grupach podkreślono potrzebę ochrony środowiska naturalnego.
Dnia 21.04.2021r. (środa) dzieci z naszego przedszkola uczestniczyły w interaktywnym spotkaniu z bajką ,,Alicja online”
W spektaklu świat filmu łączył się ze światem teatru. Występowała grupa aktorów, artystów cyrkowych i akrobatów. Z wielkim zaciekawieniem dzieci obserwowały pokaz ognia (sceny z Kapelusznikiem), taniec na podwieszanej szarfie (Alicja), bańki mydlane (Gąsiennica), balony (Marcowy Zając) oraz lodowe show (Królowa Kier).
Widzowie aktywnie brali udział w przedstawieniu śpiewając, tańcząc i uczestnicząc w grze planszowej. Atrakcją było również oglądanie fragmentu, przez magiczne okulary.
Przedszkolaki oglądały przedstawienie z zainteresowaniem, pełne różnych emocji: radości, zdziwienia, zdumienia…
„- Ja myślę, że pani Wiosna w tym sezonie pojawi się w długiej żółtej sukni. W kolorze słońca będzie jej do twarzy. Może wówczas bardziej spodoba się słońcu i dzięki temu przyjdą ciepłe dni.
– A ja myślę, że pani Wiosna przybędzie w sukni w kolorze zielonym. Będzie w niej wyglądać bardzo świeżo. Jak przejdzie się w niej po polach, to na pewno trawa będzie chętniej rosła.
– Ładnie będzie wyglądać w suki błękitnej. Jak w niej nad rzeką stanie, wszelkie lody wnet się roztopią, a źródlana woda popłynie aż do morza.
– Najładniej będzie wyglądać w sukni w kwiaty. Wokół niej będą latać motyle. ”
Dzieci z każdej grupy przedszkolnej miały za zadanie ozdobić wiosennie sukienkę. Pani Wiosna zachwyciła się widząc efekty ich prac. Suknie wykonane ciekawie, pomysłowo, zaskakiwały starannością. Pani Wiosna nie spodziewała się, że będzie miała tak różnorodnie i oryginalnie wzbogaconą garderobę. Sami zobaczcie.
Beata Romanek
SUKNIA PANI WIOSNY WYKONANA PRZEZ POSZCZEGÓLNE GRUPY:
[…]25 marca w naszym przedszkolu rozstrzygnięty został konkurs plastyczny „Najpiękniejsza Pisanka”. Organizatorami konkursu były Elżbieta Zmysłowska, Marzena Karczmarz, Agnieszka Janeczek i Emilia Truszkowska.
Celem konkursu było:
- kultywowanie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi;
- pobudzanie inwencji twórczej i fantazji w zakresie wykonywania pisanek wielkanocnych;
- rozwijanie wrażliwości estetycznej oraz uzdolnień plastycznych dzieci.
Marzanno, Marzanno,
Ty zimowa panno!
Pięknie cię żegnamy,
Bo wiosnę witamy!
22 i 23 marca 2021r. dzieci z naszego przedszkola wzięły udział w tradycyjnym obrzędzie ,,Pożegnania zimy- powitania wiosny”. Powitanie wiosny to dla każdego przedszkolaka wyjątkowe wydarzenie. Ze względu na panującą pandemię nie mogliśmy się wszyscy zgromadzić na przedszkolnym tarasie, dlatego uroczystość odbyła się w każdej sali oddzielnie.
Celem uroczystości było:
– przybliżanie tradycji ludowych i kulturowych związanych z pożegnaniem zimy i powitaniem wiosny,
– rozwijanie zainteresowań otaczającą nas przyrodą, zachodzącymi w niej zmianami,
– wzbogacanie wiadomości na temat zwiastunów wiosny,
– wytwarzanie radosnej atmosfery.
Przedszkolaki z grupy ZAJĄCZKI przygotowując się do powitania PANI WIOSNY postanowiły zrobić MARZANNE. Przed przystąpieniem do pracy, dzieci z uwagą wysłuchały opowiadania o ludowym zwyczaju Topienia Marzanny.
Marzanna jest kukłą wykonaną głównie ze słomy i bibuły.
Sama kukła jest symbolem zimy, a ceremonia jej spalenia i wrzucenia do wody według zwyczaju miała spowodować odejście Zimy i przebudzenie przyrody do życia – nadejście Wiosny.
W ramach realizacji kolejnego zadania z projektu „Piękna Nasza Polska Cała” dzieci z grupy Zajączki zapoznały się z historią i tradycjami naszego sąsiada Rosji. Dowiedziały się jakie są ich symbole narodowe , czym jest Kolej Transsyberyjska oraz kim była ” Łajka ” . Rozwijały swoją spostrzegawczość poprzez układanie puzzli z bohaterami bajek czy też uczestniczyły w tatrzyku o ” Rybaku i złotej rybce”. Wspólnie próbowaliśmy swoich sił w tańcu przy skocznej muzyce do utworu ” Kalinka”. Dzieci dowiedziały się również czym jest „Matrioszka ” – ulubiona zabawka ich rosyjskich rówieśników. Najwięcej radości sprawiło oczywiście stworzenie własnej „Matrioszki” . Nasze powstały z masy solnej , a pomysłów na ich ozdobienie było mnóstwo. Zajączki wykazały się kreatywnością malując farbami oraz przyklejając poszczególne elementy z plasteliny czy włóczki na swoje laleczki.
Udział w tym zadaniu miał na celu rozwijać w dzieciach postawę tolerancji i otwartości na kulturę inną niż Polska.
” Zrobiona z wierzbowych gałązek,
z suszonych kwiatów i wstążek,
Daję Ci palmę w darze,
bo tak stary zwyczaj karze…”
Muzyka odgrywa bardzo ważną role we wszechstronnym rozwoju dziecka a wiek przedszkolny to właściwy czas na rozpoczęcie edukacji muzycznej. Rytmika to technika wychowania muzycznego, która kształtuje słuch dziecka a przede wszystkim kulturę muzyczną.
Dlatego w naszej placówce podczas zajęć realizujemy różne formy aktywności muzycznych i ruchowych, takie jak np. śpiew, taniec, słuchanie muzyki, naukę gry na instrumentach czy improwizację. Zajęcia są prowadzone w twórczej atmosferze, a ich poziom jest dostosowany do wieku i możliwości percepcyjnych dzieci. Zajęcia rytmiczne uczą koncentracji, poprawiają pamięć, zachęcają do aktywności ruchowej, mają korzystny wpływ na motorykę i orientację przestrzenną u dzieci.
Dzięki zajęciom dzieci potrafią reagować ruchem na zamianę dynamiki i tempa muzyki, odtwarzać zadany rytm, interpretować ruchem treść muzyki, wygrywać rytm na instrumentach perkusyjnych, improwizować instrumentalnie i werbalnie. Rozróżniają także barwę dźwięków, rozwijają poczucie rytmu, wyobraźnię muzyczną i inwencję twórczą.
A muzyka i zaangażowanie oraz pedagogiczne przygotowanie nauczycieli sprawiają, że nauka sprawia dzieciom radość.
[…]Tradycje, zwyczaje i sztuka ludowa są częścią historii i kultury narodowej. Dziecko poznając obyczaje i tradycje, poczynając od własnej rodziny, poprzez region, aż do wiedzy historycznej o Polsce kształtuje swoją tożsamość lokalną i narodową.
Zapoznawanie dzieci z własnym dziedzictwem kulturowym powinno odbywać się od wczesnego dzieciństwa, poprzez formy dostosowane do wieku we współpracy ze środowiskiem lokalnym. Aby dzieci mogły przywiązywać się do swojej ,,Małej Ojczyzny” ,muszą ją dobrze poznać i poczuć jakie bogactwo tkwi w historii, tradycji i kulturze. Należy wzbogacać przeżycia dzieci, budzić ich ciekawość wobec najbliższego otoczenia. Wrażliwość małych dzieci sprawia, że absorbują one obrazy, kształty, barwy, zapachy i dźwięki w sposób niebywale intensywny. Doznania emocjonalne utrwalane w dzieciństwie, a przywołane w pamięci po latach powodują, że odkrywamy uroki miejsc z dzieciństwa, do których tęsknimy, wracamy.
Ważny jest sposób przekazywania dzieciom wiadomości na temat historii i sztuki. Jak wzbudzać ich zainteresowania, ciekawość, tym co dotyczy naszego miejsca zamieszkania i okolicy? Jak dotrzeć do ludzi-pasjonatów historii i sztuki ?
Okazuje się, że ludzie z pasją są wśród nas. Pani Magda pracująca w grupie Zajączki, od wielu lat tworzy biżuterię. Poprosiliśmy ją o zaprezentowanie naszym dzieciom zbiorów ozdób wytwarzanych dawniej i obecnie w ramach tematu: ,,Czerwone korale” -warsztaty biżuterii regionalno-folkowej.
„Dbaj o język i mów poprawnie,
ładnie, wyraźnie oraz dokładnie,
bo kto nie ćwiczy często języka,
ten się w mówieniu potem potyka” (M. Strzałkowska).
21 lutego obchodziliśmy Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego.
Aby uczcić to święto, dzieci z grupy Zajączki wzięły udział w zajęciach z logopedą, panią Magdaleną Cieślik. Spotkanie miało na celu kształtowanie świadomości językowej naszych przedszkolaków, propagowanie dbałości o poprawność i rozwój polszczyzny oraz poszerzenie wiedzy o języku polskim. We wszystkich działaniach towarzyszyły nam „mowa i słowa”. Na potrzeby zajęć została przygotowana gra dydaktyczna: „Razem przez Polskę- gramy w biało-czerwoną”, w której przedszkolaki mogły sprawdzić swoją wiedzę i umiejętności dotyczące Polski i języka polskiego. Dzieci ochoczo przemierzały kolejne pola naszej gry, rozwiązywały czekające na nie zagadki, odpowiadały na pytania oraz aktywnie wykonywały zadania. Śpiewały piosenki, tańczyły krakowiaka, rozmawiały o polskich zwrotach grzecznościowych, symbolach narodowych, miastach, zwierzętach i roślinach i potrawach Polski. Dzięki ilustrowanemu słownikowi gwary lubelskiej poznały słowa, które są typowe dla naszego regionu. Towarzyszyło temu wiele śmiechu i radości. Na koniec razem z p. Magdą wyrecytowały i zilustrowały ruchem wierszyk przypominający o roli i miejscu języka polskiego w życiu każdego Polaka. Przygotowane zabawy językowe podejmowane były przez dzieci z dużym zaangażowaniem, podczas zajęć panowała życzliwa atmosfera i pozytywne relacje w grupie.
Dbałość o język polski powinna towarzyszyć nam nie tylko w dniu jego święta. Każdy Polak, mały czy duży, powinien dbać o piękno i poprawność swoich wypowiedzi. Nasze przedszkolaki już to wiedzą!
Staropolskie przysłowie mówi: ,,Powiedział Bartek, że dziś tłusty czwartek…”
Dzieci z grupy ZAJĄCZKI ten dzień obchodziły tradycyjnie i regionalnie.
Po śniadaniu było smakowanie małych pączków przekazanych przez mamę Poli. Na podwieczorek przedszkolaki zjadły z apetytem pączki z kolorową posypką. Były również cebularze-regionalna potrawa Lubelszczyzny, przygotowane samodzielnie.
Dzieci z pomocą pań pracujących w grupie ZAJĄCZKI dosypywały składniki na ciasto, formowały okrągłe placki i nakładały przygotowaną wcześniej cebulę z makiem. Zapach pieczonego drożdżowego ciasta kusił swoim aromatem.
Było dużo radości przy degustacji upieczonych cebularzy.
Wykonanie z dziećmi regionalnej potrawy było kolejnym zadaniem realizowanego w naszej grupie projektu ,,Piękna Nasza Polska Cała”.
Dzień Babci i Dziadka to jedna z tych uroczystości, które są dniem wyjątkowym. Obecny czas niestety uniemożliwia nam spotkanie na żywo tu w przedszkolu. Dlatego , aby podtrzymać tradycję postanowiliśmy z pomocą rodziców , nagrać to jakże ważne wydarzenie.
Zajączki bardzo się postarały , aby pokazać Babciom i Dziadkom jak bardzo ich kochają. Nie zabrakło pięknych wierszy i piosenek. Zaprezentowały również swoje umiejętności taneczne poprzez ”słodki,, taniec Chocolate oraz ”Taniec Śnieżynek,, . Na Babcie i Dziadków czekały również piękne kwiaty samodzielnie wykonane przez dzieci.
Mamy nadzieję , że przyszły rok pozwoli nam wspólnie świętować , a Babciom i Dziadkom życzymy dobrego zdrowia i pociechy z wnucząt.
,,W karnawale, w karnawale wybieramy się na bale…”
Powyższe słowa nuciły dzieci z grupy Zajączki planując i przygotowując stroje na BAL KARNAWAŁOWY W PRZEDSZKOLU
Dzień zabawy-27.01.2021r. był dla przedszkolaków pełen radości, tańca, konkursów. Małe ,,Zajączki” prezentowały również swoje piękne i kolorowe kreacje w zorganizowanym POKAZIE MODY.
Miłą atrakcją i chwilą odpoczynku był czas przy słodkim poczęstunku przygotowanym przez rodziców.
Muzyka brzmiała jeszcze w sali długo po wyjściu dzieci z przedszkola do domów rodzinnych. Może to baloniki i zabawki zachęcone przez dzieci i przepiękną dekorację sali urządziły sobie bal?