GDY BURZA ZŁOŚCI W MYM SERCU ZAGOŚCI

W dniach 24.04.2023 – 25.04.2023 w naszym przedszkolu dzieci 5-6 letnie uczestniczyły w intensywnym treningu ,,Gdy burza złości w mym sercu zagości” – rozpoznawanie i nazywanie emocji oraz poznanie technik radzenia sobie ze złością. Zajęcia prowadziła psycholog przedszkolny Katarzyna Ozga- Dzięgiel i pedagog – M. Krupa. Do treningu przystąpiły dzieci z grupy Kotki, Króliczki, Jeżyki, Żabki, Biedronki, Motylki i Zajączki. Na czas zajęć przedszkolną salę przykryła burzowa chmura złości uniemożliwiając zaproszonej osobie przybycie na zajęcia do dzieci. Bardzo ją to rozzłościło. Także dzieci, które oczekiwały na spotkanie z nieznajomym gościem mogły poczuć żal i złość, że nie doszło do tego, co im było zapowiedziane. Omówiliśmy więc kilka sposobów radzenia sobie ze złością – pozwolenie na odczuwanie tej emocji, nazywanie i wyrażanie jej w sposób akceptowany.

Wiemy, że zachowania powodowane złością bywają trudne do zniesienia, ale samo uczucie jest bardzo ważne, bo sygnalizuje, że dziecku na czymś zależało, coś poszło niezgodnie z jego planem, czy oczekiwaniami.

Gdy pomożemy dzieciom rozpoznać tę emocję i będziemy rozmawiać z nimi o tym, jaki był powód ich rozzłoszczenia się, to może mieć również dalekosiężne, pozytywne skutki. Złość w porę uświadomiona może dać sygnał do postawienia granicy osobom, które nasze granice przekraczają, informuje o zagrożeniu naszego bezpieczeństwa, daje siłę do obrony własnej przestrzeni oraz wyzwala energię do działania, gdy chcemy coś w życiu zmienić.

Jeżeli nie uda się przeciwdziałać i nastąpi już napad złości, to trzeba to rozumieć jako utratę samokontroli przez dziecko. Ważne jest wtedy, że to nie uczucie dziecka są problemem, ale nieodpowiednie zachowanie powodowane nimi. Dobrze jest powiedzieć dziecku, że widzimy, że coś je rozzłościło, ale nie zgadzamy się na zachowanie, które krzywdzi innych. Gdy dziecko jest wściekłe, to nie należy tłumaczyć i odwoływać się do rozsądku, bo w emocjach tego nie usłyszy. Emocje zagłuszają rozsądek. Dopiero, gdy się wyciszy, warto do tej sytuacji wrócić na spokojnie i porozmawiać o tym, czego potrzebowało, okazać mu zrozumienie, że wiemy, iż było mu trudno, jednocześnie konsekwentnie nie zgadzając się na łamanie zasad pod wpływem ulegania emocjom.

 Po zakończonych zajęciach dzieci otrzymały certyfikaty potwierdzające zdobycie umiejętności w zakresie kompetencji emocjonalno – społecznych .

Katarzyna Ozga – Dzięgiel Małgorzata Krupa