PROJEKT #20MINUT DLA MATEMATYKI U JEŻYKÓW

Matematyka – królowa nauk, dla wielu osób kojarzona z trudnym, nieprzyjemnym przedmiotem w szkole. I tak naprawdę, matematyka towarzyszy nam w późniejszym codziennym, zawodowym życiu cały czas – podczas rozliczeń, robienia zakupów, pieczenia ciasta itp. Dlatego też, aby nasze przedszkolaki od samego początku edukacji miały pozytywne skojarzenia związane z tą dziedziną nauki, w roku szkolnym 2022/2023 w grupie Jeżyki realizowany jest projekt autorstwa pani Zuzanny Jastrzębskiej – Krajewskiej z zakresu edukacji matematycznej pt. „# 20 minut dla matematyki”.

Głównym celem projektu jest realizacja Dziecięcej Matematyki autorstwa prof. E. Gruszczyk- Kolczyńskiej w grupie przedszkolnej zgodnie z założeniami koncepcji oraz angażowanie i inspirowanie rodziców przedszkolaków do codziennej aktywności matematycznej z wykorzystaniem sytuacji życiowych. Z badań przeprowadzonych przez prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską wynika, że ponad połowa dzieci w wieku przedszkolnym ma zadziwiającą łatwość nabywania wiadomości i umiejętności matematycznych, a ich umysły są ukierunkowane matematycznie. 

W programie wyodrębniono następujące obszary:

– orientacja przestrzenna;
– liczenie;
– klasyfikacja;
– mierzenie długości;
– układanie i rozwijanie zadań arytmetycznych;
– zapoznanie dzieci z wagą, sensem warzenia, mierzenie płynów;
– intuicje geometryczne;
– konstruowanie i rozgrywanie gier;
– zapisywanie czynności matematycznych;

Powyższe obszary realizowane będą za pomocą dostępnych pomocy takich jak: kasztany, żołędzie, kamyki, klocki, patyczki, klamerki itd. „Przemycać” będziemy matematykę nie tylko w trakcie zajęć dydaktycznych, ale również podczas innych czynności np. spacerów, ustawiania się w pary, zabaw w kole, zabaw dowolnych i wielu innych sytuacji dnia codziennego.

Będziemy bawić się z dziećmi matematyką – w różnych sytuacjach. Zachęcamy i Was drodzy Rodzice, do wykorzystywania codziennych sytuacji w matematyczny sposób. Chcemy zachęcić wszystkich do założenia matematycznych okularów i zaprzyjaźnić się z matematyką od najmłodszych lat.

S. Wojnowska

ZABAWA MATEMATYCZO-RUCHOWA „CYFRY”
ZABAWA RUCHOWA „JEŚLI DZIŚ PONIEDZIAŁEK..”
ZABAWA MATEMATYCZNA „WPADŁEM DO STUDNI”

Spacer związany z realizacją tematu związanego z bezpieczeństwem na drodze, może dostarczyć wiele cennych matematycznych wiadomości dla Jeżyków. Dnia 14 września 2022 r przedszkolaki na lubartowskich skrzyżowaniach poszukiwały znaków przedstawiających znane im już figury geometryczne. Po powrocie do placówki, określaliśmy kształt zapamiętanych znaków i klasyfikowaliśmy je w odpowiednie zbiory. Następnie dzieci przeliczały elementy i określały ich ilość za pomocą zapisu graficznego cyfry. Kolejnym zadaniem było porównywanie ilości i zapis za pomocą znaków: większości, mniejszości, równa się.