,Powiedz mi, a zapomne,
pokaż-a zapamiętam,
|pozwól mi działać, a zrozumiem”
Dzieci w wieku przedszkolnym charakteryzuje naturalna ciekawość otaczającym światem. Sposobom zaspokojenia zainteresowań dziecka są zabawy badawcze i eksperymenty o charakterze badawczym.
Rozwijają one umiejętność krytycznego myślenia i myślenia przyczynowo-skutecznego, porównywania i uogólniania. Przyczyniają się do rozszerzenia horyzontów myślowych dziecka.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych dzieci zaplanowałyśmy do pracy w gr Zajączki projekt edukacyjny
,,Mali badacze-doświadczenia i eksperymenty”. Czas trwania XI 2020 – XI 2021r.
Wykonywane eksperymenty dały przedszkolakom okazję do odkrywania i zgłębiania fascynującego świata przyrody i techniki.
Głównym celem projektu było rozbudzenie ciekawości oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji i wyciągania wniosków z doświadczeń i eksperymentów.
Przeprowadziliśmy z dziećmi 10 działań:
1.,,Co pływa, a co tonie”
Wyjaśnienia i wnioski: na powierzchni wody tworzy się rodzaj elastycznej, cieniutkiej błony. Dzieje się tak, ponieważ na cząsteczki wody znajdujące się przy powierzchni, działa siła nazywana napięciem powierzchniowym. Toną przedmioty wykonane ze szkła, metalu, bo są ,,cięższe”od wody. Pływają przedmioty wykonane z plastiku, drewna, korka, papieru, bo są ,,lżejsze”od wody.
2.,,Czy to się rozpuści”
Wyjaśnienia i wnioski: sól i cukier rozpuszcza się w wodzie. Badanie:pieprz, kakao, ryż, mąka pszenna, piasek, kasza-osiadają na dnie naczynia z wodą, a w czasie mieszania-unoszą się.
Sól i cukier rozpuszczają się, to znaczy, że cząsteczki wody wnikają pomiędzy cząsteczki cukru i soli. Cząsteczki wody nie mogą przeniknąć między cząsteczki pieprzu, kakao, ryży, piasku…Te substancje nie rozpuszczają się w wodzie. Tworzą zawiesinę, której drobiny osadzają się na dnie pod wpływem siły grawitacji.
3.,,Tajemnicze bąbelki”
Wyjaśnienia i wnioski: powietrze jest lżejsze od wody. Nie rozpuszcza się w wodzie, jest niewidzialne-przezroczyste, bez zapachu i smaku. Ale ono jest. Te bąbelki to nic innego tylko powietrze, a że lest lżejsze od wody, to babelki lecą do góry.
4.,,Hodowla kryształków soli”
Wyjaśnienia i wnioski: Na wełnie zanurzonej w wodzie tworzyą się kryształki.
5.,,Lewitujące jajka”
Wyjaśnienia i wnioski: sól sprawia, że woda zwiększa swoją gęstość dzięki temu jajko staje się od niej ,,lżejsze” i wypływa na wierzch.
6.,,Deszcz kolorów”
Wyjaśnienia i wnioski: olej pływa po wodzie, nie opada na dół. Barwnik na oleju tworzy kulki, a po dotarciu do warstwy wody kulka przebija się i barwi wodę.
7.,,Samonadmuchujący się balon”
Wyjaśnienia i wnioski: dzieci samodzielnie doszły do wniosku, że balony napełnione dwutlenkiem węgla opadają wolniej niż te wypełnione powietrzem.
8.,,Piankolina”
Wyjaśnienia i wnioski: można z niej zrobić kulkę, ale może przybrać każdy kształt, możemy nią wypełniać foremki. Kiedy ją mocno zgnieciemy staje się krucha. rozsypuje się
9.,,Niepękające Bański Mydlane”
Wyjaśnienia i wnioski: nasze bańki będą się trzymały na rękawiczkach i nie będą pękały ponieważ gliceryna blokuje parowanie wody, a rękawiczki trzeba wycierać żeby nie były mokre.
10.,,Kipiący wulkan”
Wyjaśnienia i wnioski: gdy mieszamy ocet z sodą oczyszczoną powstaje gaz zwany dwutlenkiem węgla. Tworzy on w occie bąbelki gazu, który reaguje z płynem do mycia naczyń. Powstaje przy tym dużo piany.
Wykonywanie prostych doświadczeń i eksperymentów pozwoliło dzieciom na stawianie i rozwiązywanie problemów poprzez prowadzenie bserwacji i dostrzeganie związków między przyczyną, a skutkiem. Dobrze się bawiąc, uczyły się i zdobywały nowe doświadczenia.
Nauczycielki pracujące w grupie Zajączki