Wczesny rozwój społeczno–emocjonalny tworzy podstawy funkcjonowania człowieka w ciągu całego życia. Przedszkole wspomaga i wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci : uczy współżycia w społeczności, przestrzegania zasad i norm społecznych, zawierania przyjaźni, rozwiązywania konfliktów poprzez dochodzenie do kompromisu. Dziecko doświadcza w jaki sposób radzić sobie z emocjami. Najważniejszą funkcją wychowania przedszkolnego jest zapewnienie rozwoju całej osobowości dziecka poprzez organizowanie różnych form aktywności ruchowej, umysłowej i plastycznej.
Chcąc wzbogacić, poszerzyć i uatrakcyjnić ofertę edukacyjną przedszkola przygotowałyśmy projekt z zakresu wspomagania rozwoju społeczno-emocjonalnego ,,Poznaję i akceptuję siebie i innych”. Będzie on realizowany w grupie Kotki, w miesiącach marzec – maj 2023r przez pedagoga specjalnego i wychowawcę.
Cele i zamierzenia projektu:
- kształtowanie poczucia bezpieczeństwa;
- rozwijanie świadomości przestrzeni i umiejętności działania w niej;
- kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktu z inną osobą;
- rozwijanie relacji dziecko – dziecko na zasadzie partnerstwa i wzajemnego zaufania;
- stymulowanie kreatywności i spontaniczności w działaniu;
- rozwijanie stabilizacji lateralnej;
- doskonalenie integracji pracy półkul mózgowych;
- wspomaganie sprawności dłoni, ręki i nogi;
- kształtowanie pozawerbalnych form komunikacji;
- wydłużanie czasu koncentracji uwagi dowolnej oraz polisensoryczne poznawanie przestrzeni;
- doskonalenie sprawności poznawczych i językowych;
- rozwijanie sprawności koordynacji wzrokowo-motorycznej oraz percepcji i pamięci wzrokowej;
- rozwijanie sprawności myślenia przyczynowo – skutkowego oraz umiejętności werbalnego wyrażania emocji;
- identyfikowanie własnych zdolności i umiejętności;
- kształtowanie umiejętności czerpania wartości z różnorodności i doceniania inności;
- podnoszenie poczucia własnej wartości;
- kształtowanie postaw tolerancyjnych;
- budzenie świadomości, że wszyscy jesteśmy tak samo różni jak i do siebie podobni;
- rozwijanie umiejętności skutecznego rozwiązywania problemów, podejmowania decyzji i odpowiedzialności;
- kształtowanie właściwych relacji interpersonalnych, postaw otwartości i samoakceptacji;
- podniesienie poziomu integracji;
- podsumowanie wiedzy o sobie i innych.
Przewidziano 15 tematów zajęć. Na pierwsze zostali zaproszeni do współpracy z dziećmi ich rodzice. Prowadząca spotkanie – pegagog specjalny – Małgorzata Krupa zapoznała zebranych z proponowanym projektem i zaprosiła do realizacji pierwszego tematu ,,Ćwiczenia ogólnorozwojowe z wykorzystaniem elementów Metody Ruchu rozwijającego W. Sherborne i muzyki”. Poprzez wspólne zabawy dzieci z rodzicami: ruch, kontakt wzrokowy i emocjonalny, instrumentację utworu muzycznego rozwijano w dzieciach, poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie, świadomość własnego ciała i otaczającej przestrzeni, zaufania do partnera zabawy i współćwiczących, poczucie rytmu i umiejętność gry na instrumentach perkusyjnych.
Rodzice mieli okazję spędzenia czasu ze swoim dzieckiem, jego rówieśnikami i innymi rodzicami na wspólnej zabawie, a również zaobserwowania swojej pociechy w różnych sytuacjach. Radość, swobodne zachowanie uczestników, serdeczne gesty świadczyły o pełnej realizacji zaplanowanych celów spotkania i akceptacji dla planowanego projektu. Na zakończenie – prowadząca oraz obecna na zajęciach Dyrektor Przedszkola Iwona Kożuchowska podziękowały wszystkim za uczestnictwo i atmosferę dobrej zabawy.
pedagog specjalny: Małgorzata Krupa
wychowawca: Wioletta Redmerska