W pracy z dziećmi w grupie Zajączki zrealizowaliśmy kolejne zadanie innowacji pedagogicznej CZYTAM Z EMOCJA oraz projektu EMOCJA.
Tematem IV Modułu projektu EMOCJA były rozmowy o empatii na podstawie opowiadania pt. ,,Antek i wizyta w Aquaparku”. Poprzez ćwiczenia i zabawy dzieci próbowały odczytywać i zrozumieć uczucia drugiej osoby w różnych sytuacjach.
Dużo radości i dobrej zabawy dostarczyły przedszkolakom zajęcia ruchowe z elementami Metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne.
Ćwicząc z kolegami uczyliśmy się budowania relacji oraz rozwijania umiejętności współpracy.
,,Brzydkie kaczątko”, czyli jak to z naszą pewnością siebie bywa”- to temat kolejnego zadania innowacji CZYTAM Z EMOCJĄ. Treść baśni czytał brat Poli -absolwent naszego przedszkola -Kuba. A czytał używając wyrazistej intonacji, co bardzo zainteresowało słuchaczy, pomogło skupić ich uwagę.
Słuchanie tekstu literackiego ze zrozumieniem sprawdził quiz matematyczny. Jeżeli dziecko uważało, że czytane przez nauczyciela zadanie jest prawdziwe-to brało jeden kolorowy patyczek z koszyka. Jeżeli odpowiedź brzmiała NIE -pozostawało w bezruchu.
Po zakończonym quizie -dzieci przeliczały zebrane patyczki i sprawdzały, kto uważnie słuchał i zna poprawne odpowiedzi. Określały kto ma więcej patyczków, a kto mniej i o ile. Po wysiłku intelektualnym były zabawy ruchowe. Przechodząc po ścieżce sensorycznej dzieci doświadczały, badały, dotykały różnych faktur. Mówiły o swoich odczuciach nazywając je i określając czy są miłe czy nie. Następnie przystąpiły do pracy plastycznej. Malowały wewnątrz foliową koszulkę na dokumenty niebieską farbą plakatową i pod nią umieszczały papierową kaczuszkę.
Uzupełniły również PASZPORT MAŁEGO CZYTELNIKA naklejką BRZYDKIE KACZTKO. Podsumowaniem była rozmowa o tolerancji wobec wszelkich ,,inności” związanych z wyglądem, zachowaniem, chorobą i ograniczeniami.
Początkowo smutna historia brzydkiego kaczątka znajduje piękny finał niosący nadzieję wszystkim niesprawiedliwie krzywdzonym. Uczy tolerancji i szanowania emocji swoich i innych. Ważne jest, by pokazywać dziecku, że inność, różnorodność są wartością, a nie piętnem. Poprzez oswojenie z innością, pokazywanie różnorodności i dobrego przykładu uczymy nasze dzieci tolerancji, szacunku i akceptacji innych oraz wiary w siebie.
Bardzo dziękujemy absolwentowi naszego przedszkola -Kubie za udział w zajęciach.
Małgorzata Krupa, Emilia Truszkowska